Centre Cultural el Casino

UN SOL ÚS

L’activisme constitueix en aquests moments l’eix central de l’obra de Roser Oduber, una línia de treball indefugible que es correspon plenament amb el compromís vital al qual ha sigut sempre fidel, amb la seva consciència i implicació amb l’ecologia i la sostenibilitat. La intenció, l’objectiu del seu treball parteix de la necessitat de conscienciar que som al límit d’una realitat insostenible de la qual ja veiem clares conseqüències letals. El consum irresponsable, en continu creixement, ens aboca a la destrucció de la natura i, en conseqüència, a la desaparició de la vida. Aquesta branca de la seva obra vol ser un clam en aquest sentit, i es desenvolupa mitjançant diferents eines i recursos expressius com ara la fotografia, el vídeo, les instal·lacions i les performances.

l’exposició Un sol ús que es presenta a Manresa, a l’Espai 7, dins del programa “Gènere i Territori”, pretén ser una invitació a la responsabilitat ambiental mitjançant l’exploració de la natura i el paisatge. A Catalunya cada habitant genera diàriament un quilogram i mig de residus de tota mena, sumem milions de tones de deixalles cada any, a un ritme devastador. Les polítiques de reciclatge s’han mostrat ineficaces, cal reduir els residus substancialment. La resta d’éssers vius no deixen cap rastre nociu de la seva existència en un cicle circular perfectament sostenible. Per contra, mitjançant els avenços tècnics, els humans han extret de la natura matèries primeres per transformar-les en combustibles que han provocat el canvi climàtic. Igualment,  la producció desorbitada d’objectes com els plàstics, la roba sintètica o els aparells electrònics als quals som addictes, produeix contaminants indestructibles durant centenars o milers d’anys.

Els objectes d’un sol ús, són el paradigma d'allò que és menys sostenible: comprar, utilitzar i llençar. Al projecte Un sol ús l’autora, a través d’obres molt austeres, reflexiona al voltant de diferents significats i plantejaments d’un mateix problema. Tot allò que ens és necessari, objectes, mobles, roba, paper... es pot recuperar, reutilitzar o intercanviar. La pitjor opció és llençar una cosa útil per tal de continuar consumint. Més enllà dels objectes, els éssers humans només tenim una vida. La nostra existència és, en aquest sentit, d’un sol ús.

A l’exposició l’abocador esdevé el símbol d’aquest desastre. Tot i la cura de les autoritats en gestionar-los adequadament per evitar filtracions i altres danys, no són evidentment cap solució. Les imatges de l’exposició ens mostren una acció inèdita que indueix a la reflexió: un camió descarregant residus a un abocador legal o dipòsit municipal. Llavors, al bell mig de les extensions de deixalles abocades pel camió, hi arriba una dona: seu en una cadira, desplega la típica bossa negra d’escombraries i es cobreix amb ella, així esdevé un cos insignificant que passa desapercebut entre totes les deixalles. Una encertada metàfora de com les nostres pròpies deixalles ens envaeixen, fins a fer-nos desaparèixer com a humans.

L’amenaça al planeta és l’amenaça a l’espècie. Oduber denuncia la crisi ambiental deguda a un sistema productiu androcèntric, la disfunció entre ésser humà i natura a la societat tecnificada. Oduber creu en la feminitat com un agent transformador i confia que arribi a ser possible un model productiu diferent i un altre tipus de vida en harmonia amb l’entorn, on prevalgui allò que som pel damunt d’allò que acumulem.

Raquel Medina

Comissària de l’exposició

Raquel Medina de Vargas, actualment està tancant el llibre dels darrers quaranta anys de l’artista que es publicarà properament. Doctora en Història de l'Art per la Universitat de Barcelona és membre de les associacions de crítics catalana (ACCA i Internacional (AICA). Té una àmplia experiència com a comissària independent d'exposicions en museus d’arreu de la península (Museu d’art Modern de Tarragona, Museu de Navarra, Museu Pablo Serrano de Saragossa, Museu de Mataró, Museu d’Art de Lleida..., i nombrosos centres d’art (Vila Casas BCN, Caixa Granada, Tinglados de TGN, Ciudadela de Pamplona, la sala de Vilanova, FACT de Terrassa...) a més de galeries privades europees. Ha impartit classes a la Universitat i ha exercit la crítica en diversos mitjans. Va crear i dirigir el Museu-Taller Cuixart BCN i la biennal Premi Salou de Recerca pictòrica de la qual és comissària i directora tècnica des de la seva creació el 2000. Ha publicat nombrosos textos de catàlegs i monografies d’artistes (Francesc Todó, Tom Carr, Bigas Luna…). S'ha dedicat especialment a recuperar artistes catalans de les Segones Avantguardes a través de comissariats monogràfics i publicacions (Cuixart, Argimón, Guinovart, Riera...) així com individuals i col·lectives temàtiques d'artistes actuals.

Roser Oduber Muntañola (Panamà, 1957), arriba a Catalunya als 4 anys i viu a Calders des del l’any 1983. Artista i gestora cultural, és directora del Centre d’Art Contemporani i Sostenibilitat (CACiS) El Forn de la Calç, de Calders i presideix l’Associació d’Artistes Visuals de la Catalunya Central. Fundadora l'any 2008 i actual vicepresidenta de la Xarxa de centres de creació de Catalunya Xarxaprod. Va ser fundadora de la Taula de les Arts Visuals de la Catalunya Central (TAV-CC) i n’ha estat presidenta del 2015 al 2021. Directora artística del Festival Jardins de Llum de Manresa, des del 2014 fins al 2025, i des del 2020 del festival de Land art a l’Anella Verda de Manresa Microscopies.

Té obres en les millors col·leccions d’art contemporani nacional i internacional, i ha fet exposicions individuals en centres com l’espai Volart de la Fundació Vila Casas de Barcelona i també al Centre Cultural Casino de Manresa. Col·laboradora de projectes educatius i durant 10 anys a format part del programa Arts, Mestres i Creació, organitzat amb el centre de recursos Pedagògics del Bages Moianès, la Fundació Universitària U-Manresa, la TAV-CC i el CACiS. Compagina el seu treball artístic amb la gestió cultural i des de fa més de 20 anys, organitza i gestiona exposicions en diferents espais de cultura. L'any 2021 rep el Premi Bages de Cultura pel seu activisme i impuls en la promoció de les arts visuals, la seva voluntat de fer arribar al màxim de gent possible projectes artístics construïts amb perspectiva de gènere i respecte per l’entorn.

Activitat complementaria:

Dissabte 10 de maig a les 18.30 h
Presentació de la revista anual Calç i visita guiada a l’exposició
A càrrec de Roser Oduber, autora de l’exposició i directora del Centre d’Art Contemporani i Sostenibilitat El Forn de la calç

Organitza CACIS El Forn de la Calç.

watch_laterHorari:
De dimarts a diumenge de 17:30 a 20:30h. Inauguració el divendres 25 d'abril a les 19h.
watch_laterDurada:
Del 25 d'abril a l'11 de maig de 2025.
Facebook Centre Cultural Casino