Mostrar Menú

El treball de recerca de Glòria Ballús Casòliva sobre la música a l'entorn de Sant Ignasi de Loiola queda dipositat a l'Arxiu Comarcal del Bages

El projecte de recerca de la musicòloga manresana va ser premiat amb el Premi Pare Ignasi Puig en la convocatòria del 2017. Un cop finalitzada la recerca, el treball final es diposita a l’arxiu per a ús i consulta d’investigadors i del públic en general.

El treball de recerca de Glòria Ballús Casòliva sobre la música a l'entorn de Sant Ignasi de Loiola queda dipositat a l'Arxiu Comarcal del Bages

En data 7 de novembre de 2017, el jurat del Premi Pare Ignasi Puig i Simon, va acordar atorgar el premi al projecte de recerca  La Música a l’entorn de Sant Ignasi de Loiola i de la Companyia de Jesús a la ciutat de Manresa. Materials per al seu estudi, presentat per Glòria Ballús, doctora en Musicologia.


L’objectiu del treball, segons expressava l’autora del projecte, era donar una visió de la música a Manresa, a Barcelona i a Montserrat en l’època en què Ignasi de Loiola hi feu estada. Per altra banda també volia ser un estudi sobre la música entorn al 1622, any de les festes de la seva canonització i, com a tercer àmbit, la recerca volia abordar la música que s’ha dedicat a Sant Ignasi a la ciutat de Manresa i en l’àmbit de la Companyia de Jesús, fruit de la devoció. El treball contemplava la recopilació de les partitures amb textos i les diferents versions que se n’han fet al llarg dels anys amb la finalitat que formin un corpus musical a l’entorn de la figura de Sant Ignasi i que serveixin de referència i es puguin interpretar en les diferents actes i celebracions que es duran a terme amb motiu dels 500 anys de l’estada de Sant Ignasi a Manresa el proper 2022.

 

Al cap d’un any de l’atorgament del premi, la beneficiària va lliurar el treball que ha resultat de la seva recerca i, un cop valorat per tots els seus membres, el jurat del premi ha considerat que el treball s’ajusta perfectament als objectius proposats en el projecte inicial i que aborda de manera excel·lent un tema poc treballat fins al moment present i absolutament pertinent en el marc del desenvolupament del projecte M2022.

El coneixement que té l´autora, tant per la seva formació en musicologia, com per la seva experiència investigadora i també pel seu coneixement sobre la figura d’Ignasi de Loiola i sobre la història de la ciutat de Manresa, s’ha vist reflectit en el resultat de la recerca i el treball presenta el rigor i la qualitat que se n’esperava.

El treball conté uns apartats d’antecedents, sobre la figura de Sant Ignasi de Loiola, la música a Montserrat i a Barcelona durant l’estada del sant i sobre les commemoracions que s’han anat fent de la figura del sant al llarg dels temps i que han motivat diverses creacions musicals. L’autora recull partitures en honor o dedicades a Sant Ignasi en fa un estudi molt exhaustiu i recull també partitures dedicades a altres jesuïtes rellevants. Finalment parla de les congregacions marianes i els seus himnes i aporta una taula d’obres i una bibliografia molt completa.

 

Obres musicals variades i significatives

Les obres musicals dedicades a Sant Ignasi i als seus deixebles, de gran devoció dins la història de la tradició manresana, com Sant Francesc Xavier, Sant Lluis Gonçaga, Sant Francesc de Borja, Sant Estanislau de Kostka, i Sant Pere Claver, són variades i significatives: goigs de fulles volants i goigs polifònics, himnes, misses, marxes, càntics, cantates, etc.?. També n’hi ha de compositors de diferents segles, sense oblidar les anònimes perquè són les que, per tradició oral, han passat de generació en generació i, algunes, segueixen vives. Amb el seu treball, l’autora ofereix partitures amb el text i la música, i transcripcions de partitures manuscrites. El recull d’aquestes tan diverses lletres i musiques de Sant Ignasi és molt important ja que algunes altrament haurien quedat a l’oblit.

Segons la mateixa autora i tal com indica al títol, aquesta recerca no és un treball tancat sinó que ofereix materials per a l’estudi. Davant la magnitud del tema, el treball és un punt de partida per donar a conèixer la música a l’entorn de Sant Ignasi, però amb l’interès de continuar la investigació de la música ignasiana i, sobretot, amb l’objectiu d’aconseguir que les peces recopilades puguin ser interpretades musicalment de nou.

 

El jurat ha valorat que el treball presentat acompleix plenament amb el plantejament inicial premiat i que omple un buit important de coneixement en l’àmbit de la música en temps d’Ignasi de Loiola i a l’entorn de la figura del sant. Al mateix temps, valora que el coneixement adquirit és susceptible de tenir una àmplia difusió i pot ser una aportació fonamental de cara a altres activitats en el marc de la commemoració del 5è centenari de l’estada de Sant Ignasi a Manresa.

 

El Dr. Antonio Ezquerro Esteban, investigador científic del Departament de Ciències Històriques-Musicologia de la Institució Milà i Fontanals del CSIC, que va avalar el projecte de recerca presentat a la convocatòria, manifesta que el resultat de la recerca “compleix amb escreix la qualitat i el rigor necessaris per tal d’oferir un treball solvent i aprofundit” i li atorga una “òptica acadèmic-científicad’excel·lència”.

 

L’autora presentarà els resultats de la recerca en un acte públic en el marc de les Festes de Sant Ignasi, en el mes de juliol, que s’acompanyarà amb una interpretació musical d’algunes de les peces recuperades.

 

El treball es pot consultar a l’Arxiu Comarcal del Bages, on ha quedat dipositat junt amb els treballs premiats en les anteriors convocatòries del Premi Pare Ignasi Puig i Simón:

 

2014: Les petjades del pelegrí a Manresa, de Jordi Simon i Vilarasau

 

2015: El convent de Sant Domènec de Manresa des del segle XIV al XX. Testimoni històric del pas de Sant Ignasi de Loiola a la ciutat, de Mireia Barbé Rius

 

2016:  La dona a Manresa i Catalunya en temps d’Ignasi de Loiola (1491-1556). Proposta de revisitació dels “Monumenta Ignatiana” des d’una perspectiva de gènere, de Mireia Vila Cortina