Mostrar Menú
Art

Natural / artificial

Una exposició d'art contemporani que investiga entorn la dicotomia natural i artificial. En un moment històric en què ambdós conceptes semblen haver-se desdibuixat més que mai, els límits entre l’un i l’altre són imprecisos, de manera que, tot sovint, ens veiem abocats a més d’una confusió i engany. En moltes ocasions ens trobem amb el que és natural, adulterat, i allò artificial, revestit d’una certa aura natural...

Natural / artificial

Aquesta exposició s’emmarca en una sèrie de projectes del Servei Educatiu de la Panera, que des de l’any 2011 va iniciar la producció de diferents exposicions concebudes per al públic infantil i familiar («R + R + R. A partir de l’obra Calaixera de Curro Claret», 2011; «Dibuixa!», 2013, i «Plou, Neva, Pinta», 2015), però amb la intenció d’arribar a un públic tan ampli com sigui possible, per la qual cosa l’exigència conceptual i discursiva d’aquestes exposicions manté l’interès per al conjunt de visitants.


En aquesta ocasió es treballa la dicotomia natural i artificial; en un moment històric en què ambdós conceptes semblen haver-se desdibuixat més que mai, els límits entre l’un i l’altre són imprecisos, de manera que, tot sovint, ens veiem abocats a més d’una confusió i engany. En moltes ocasions ens trobem amb el que és natural, adulterat, i allò artificial, revestit d’una certa aura natural; tot dependrà d’on es posi l’accent. En el món actual, basat en les lleis de mercat, les modes de consum oscil·len entre aquests dos pols: productes naturals, saludables, orgànics i ecològics, que a la vegada siguin accessibles, fàcils d’administrar, assequibles i tecnològics.


La natura, en tota la seva dimensió animal, vegetal i ambiental, des dels inicis de la nostra civilització ha estat la base de dades d’on extreure coneixement i models de funcionament. Els traspàs d’informació i la seva assimilació ha conduït a la humanitat a crear innumerables invencions que ens han permès una millor adaptació i progrés en el nostre medi. Les revolucions tecnològiques no han parat de succeir-se des de l’aparició de l’Homo sapiens, fins al punt que actualment ja es parla de la Tercera Revolució Industrial, una vegada superades les tecnologies mecàniques i electròniques, per instal·lar-nos de ple en la tecnologia digital. Tanmateix, aquestes revolucions cada vegada més curtes en la seva temporalitat i més accelerades en la seva implantació, ens allunyen irremeiablement de la natura. Fins al punt que tot sovint oblidem els nostres orígens, només recordats quan la nostra salut ens demana productes o ambients de major qualitat o el nostre cervell ens exigeix una pausa i cerquem el refugi de paisatges o indrets que encara conserven part de l’essència en la qual es va gestar l’origen de la humanitat.


Davant d’aquesta dualitat entre natural i artificial l’exposició indaga com diferents artistes han tractat aquesta dicotomia en una sèrie de treballs que aborden temes com els materials, el paisatge, el menjar i els animals. Un recorregut expositiu que està entrellaçat, a tall de baix continu, per una sèrie d’intervencions del dissenyador Martín Azúa, que d’alguna manera ha colonitzat l’espai expositiu amb un fong que ens connecta amb allò natural. Al mateix temps, Martín Azúa, a l’espai final de l’exposició, proposa una sèrie de tallers que activen l’espai d’acord amb els temes tractats en els diferents àmbits. Aquestes activitats són fruit del projecte «Caixes d’artista», que ha rebut el suport de la Fundación Banco Santander i en el qual han participat artistes com Anne-Marie Cornu, Miquel Mont, Guillermo Mora i Ignacio Uriarte.